Ga naar de vernieuwde website van Advocaten.nl
VEREENVOUDIGING VAN ADMINISTRATIEVE PROCEDURES
Als u als ondernemer personeel in dienst heeft, dan heeft u na 1 januari 1996 met de
volgende loketten te maken:
- belastingdienst (loonbelasting)
- bedrijfsvereniging (wao, ww, en zfw-premie)
- arbodienst (contrle op ziekteverzuim, risico-inventarisatie)
- verzekeringsmaatschappij (ziektewetpremie)
- ziekenfonds (aan en afmelding werknemers)
- pensioenfonds (pensioenfonds, vutpremie)
- verzekeringsmaatschappij (wao-premie) per 1-1-97.
Per bedrijfstak kunt u ook nog te maken krijgen met loketten voor een sociaalfonds en
andere branchespecifieke regelingen.
Hoewel de regeringscoalitie zich heeft voorgenomen de kosten van administratie voor het
bedrijfsleven terug te brengen door het vereenvoudigen van procedures, gebeurt het
tegenovergestelde.
Het aantal loketten is in vijf jaar tijd meer dan verdubbeld. Ook het soort gegevens is
niet gestroomlijnd.
Waaraan moet een één loketgedachte voldoen voor u als ondernemer ?
De ondernemer heeft nodig één aanspreekpunt voor alle zaken, die te maken hebben met
zijn personeel.
- Optie 1.
Dit betekent, dat de werknemer invult een loonbelastingverklaring en een melding
bedrijfsvereniging en aangeeft bij welk ziekenfonds hij of zij verzekerd wil zijn. Op
basis van deze formulieren kunnen alle andere loketten bediend worden.
Normaal doet dat het fullservice salarisadministratiekantoor. Daar hoort nu bij te komen
de ziekmeldingen, de begeleiding van het ziekteverzuim, de ziektewetverzekering en per
1197 ook de waoverzekering.
- Optie 2.
Wanneer uw kantoor hieraan niet voldoet, kunt u voor een tweede optie kiezen: het
éénloket principe voor al die extra risico's die ontstaan door de wijzigingen in de
sociale zekerheid. Dan brengt u alles wat te maken heeft met de arbodienst,
ziektewetverzekering, ziekenfonds en de waoverzekering onder bij één loket. Gedachte
hierbij is, dat de ondernemer begeleiding krijgt bij alle wijzigingen die optreden en
daarbij voortdurend advies krijgt over de gevolgen van deze wijzigingen voor zijn
onderneming.
Voor meer informatie kunt u een bericht zenden aan admicare@xs4all.nl
Advocare e-mail adres: advocare@xs4all.nl