Ga naar de vernieuwde website van Advocaten.nl
ADVOCARE® spelregels
inhoud |
- Spelregels Advocare (uitsluitend voor intern gebruik)
- Prestatie advocaat
- Communicatie
- Overige werkzaamheden
- Facturering
- Geschillenregeling
Spelregels Advocare
Het abonnementsgeld bedraagt 550, - (450,
- voor advocaat, 100, - voor advocare), ter bestijding van kosten website, brochures etc.
Dit is jaarlijks verschuldigd, opzegging zie algemene voorwaarden;
Prestatie advocaat
Voor initiële juridische vragen door de cliënt gesteld geldt dat geen vergoeding voor
het antwoord of het advies in rekening wordt gebracht. Dit geldt ook indien de cliënt
naar aanleiding van het antwoord op de initiële vraag een nieuwe vraag stelt of indien
aanvullende informatie wordt verstrekt, als gevolg waarvan het antwoord bijgesteld of
gewijzigd dient te worden.
Dit geldt voor elke vraag, die geen verband houdt met enig dossier, geschil, advies of
procedure die in behandeling is bij de advocaat. In principe zal het gaan om ad-hoc
vragen, incidenten in de onderneming, of vragen naar aanleiding van een probleem dat
mogelijk in de toekomst ligt.
Communicatie
De cliënt kan de vragen stellen per e-mail, telefoon, fax of brief, er wordt geen
voorwaarde gesteld. De advocaat mag in voorkomend geval vragen of de cliënt de vraag op
papier stelt en evt. bijlagen bijvoegt ter adstructie, alvorens een antwoord te geven.
Met het ontvangen van de vraag en het beantwoorden van de vraag of het verstrekken van
advies zal doorgaans 30 à 60 minuten gemoeid zijn. Gemiddeld stellen abonnementhouders ca
2 vragen per jaar.
De beantwoording geschiedt mondeling, telefonisch, per fax, e-mail of per brief,
afhankelijk van de vraag van de cliënt of de aard van het antwoord, en geschiedt binnen
72 uur na ontvangst van de vraag.
De advocaat zal bij voorkeur dagelijks, maar tenminste 2 maal per week zijn post te
controleren op vragen die onder abonnement vallen.
Indien de advocaat inschat dat de kwestie complex is en nauwkeurige bestudering van
wetgeving, rechtspraak of literatuur behoeft
dan stelt hij daarvan de cliënt direct in kennis. In zo`n geval is de advocaat gerechtigd
een voorstel te doen zoals hierna genoemd.
Voor werkzaamheden tegen een honorarium per uur zal het volgende gelden.
Eerst vergewist de advocaat zich er van of de cliënt een advocaat daadwerkelijk nodig
heeft, ter voorkomen van onnodige kosten. Ten aanzien van de kosten zal de advocaat de
cliënt inlichten omtrent een inschatting van de kosten, en eventuele bevoorschotting.
Voorts kan de advocaat wijzen op de mogelijkheid van het fixed-price tarief.
De bevestiging is schriftelijk en bevat;
- bevestiging van de wens van cliënt dat zijn belang wordt behartigd
- een beschrijving van de (aard van) het geschil, probleem of rechtsvraag van de cliënt
- het doel van de juridische werkzaamheden
- de wijze waarop dit doel vermoedelijk kan worden bereikt
- de aard en omvang van de juridische werkzaamheden
- een korte omschrijving van de mogelijke verloop van de procedure of het adviestraject
- en schatting va het tijdspad, waarbinnen het doel bereikt kan worden
- een opsomming en omschrijving van de eerste werkzaamheden (voor de komende maanden of weken)
- het vastgestelde uurtarief of het fixed-price tarief
- een schatting van de bijkomende kosten (griffierechten etc, tevens kosten van externe deskundigen)
- een voorschot voor kosten en honorarium, indien dit overeengekomen is
- de wijze waarop gedeclareerd wordt (maandelijks, wekelijks of anders)
- aan wie wordt gedeclareerd (verzekeringsmaatsschapij - cliënt - derden))
- de overeengekomen wijze of de voorkeur van de communicatie (e-mail, fax, post)
- het (de) postadres(sen) en emailadres(sen)
De
advocaat kan een voorschot vragen
- voor kosten, die noodzakelijkerwijs worden gemaakt, voor zover deze niet later dan na 1 jaar worden verwacht, en
- voor honorarium, aan cliënten die een abonnement hebben korter dan 2 jaar. Het voorschot zal niet meer bedragen dan het honorarium voor 50% van de geschatte werkzaamheden
- indien een fixed-price tarief is afgesproken
Facturering;
De advocaat verschaft bij elke factuur aan de
cliënt afzonderlijk een gespecificeerd en
gedetailleerd overzicht van de soort, de aard en de hoeveelheid werk die hij heeft
verricht. De advocaat beschikt over een goed werkende automatisch tijdschrijf- en
declaratie systeem. Alle facturen dienen betaald te worden binnen 14 dagen na ontvangst
van de factuur.
Geschillenregeling
Op de overeenkomst zal van toepassing zijn het
reglement voor de geschillencommissie advocatuur. Partijen verbinden zich de commissie
arbitrage te vragen in geval van een geschil.
(Cliënt heeft bij aanvang advocare abonnement reeds een afschrift ontvangen)
Voor het overige zijn alle regels voor advocaten vanzelfsprekend onverkort van
toepassing