Ga naar de vernieuwde website van Advocaten.nl
Advocare® verzorgt uw incasso op doeltreffende wijze
Hebt u geld tegoed van een van uw afnemers, maar komt het nooit tot betalen? Laat de zaak niet te lang lopen en laat advocaten.nl uw incasso verzorgen. Lees hier hoe u doeltreffend en goedkoop uw vorderingen incasseert.
Hebt u geld tegoed van een van uw afnemers, maar komt het nooit tot betalen? Laat de zaak niet te lang lopen en laat Advocaten.nl uw incasso verzorgen. Na binnenkomst van uw incasso-opdracht, tegen een uwer debiteuren, wordt deze direkt beoordeeld op de juridische merites.
Daarvoor willen wij ontvangen alle bescheiden ontvangen, die betrekking hebben op de
betreffende vordering. U kunt het emailen, faxen of per post verzenden naar ons kantoor.
Lees hier onze adresgegevens.
Bij positieve beoordeling door ons wordt de debiteur binnen 24 uur tot betaling op onze
zgn. 'derdenrekening" gesommeerd bij brief met ontvangstbevestiging zulks binnen 8
dagen onder aanzegging van de wettelijke rente (thans 4% per jaar). Sinds enkele jaren
komt de zogenaamde ECB-rente daar nog bovenop..
Wordt binnen gemelde termijn geen betaling ontvangen, dan laten wij, na overleg met de
opdrachtgever, een dagvaarding uitbrengen.
Naar omstandigheden wordt zulks gekombineerd met het leggen van beslag, indien de
opdrachtgever daar prijs op stelt en het belang/omstandigheden van de zaak dergelijke
maatregel rechtvaardigen.
Heeft opdrachtgever een spoedeisend belang bij incasso, dan kunnen de invorderingstermijnen uiteraard worden bekort. Bovendien kan de vordering eventueel bij wege van kort geding worden ingesteld. In een uiterst geval kan een faillissementsaanvraag worden gedaan.
Uiteraard is een goede kommunikatie tussen opdrachtgever en ons kantoor wenselijk. Met name bij opdrachtgever binnengekomen betalingen, nadat aan ons opdracht is verstrekt, dienen onmiddelijk te worden doorgegeven. Ook als de opdrachtgever zelf een betalingsregeling overeenkomt is het zaak, dat wij hier kennis van krijgen.
De kosten, die aan opdrachtgever voor onze incassowerkzaamheden in rekening worden gebracht, zijn op te splitsen in honorarium en overige kosten, te vermeerderen met de BTW (thans 19%).
Overigens is de omzetbelasting voor een opdrachtgever, die zelf BTW plichtig is, aftrekbaar.
Het honorarium wordt vastgesteld op basis van het zogenaamde "incassotarief". Dit wordt berekend over het geïncasseerde bedrag (no cure-no pay), en wel als volgt:
vordering |
tarief |
|||
alle bedragen in euro`s | ||||
over de eerste |
| 2.949,57 |
15% |
|
over het meerdere tot |
| 5.899,14 |
10% |
|
over het meerdere tot |
| 14.747,86 |
8% |
|
over het meerdere tot |
| 58.991,43 |
5% |
|
over het meerdere boven |
| 58.991,43 |
3% |
|
Voorbeeld: |
||||
U heeft een vordering uitstaan van eu 27.226,81. U bent met uw advocaat het incassotarief overeengekomen. Het honorarium bedraagt, als de zaak wordt gewonnen en het bedrag volledig wordt geïncasseerd: |
||||
15% over |
| 2.949,57 |
= |
442,44 |
10% over |
| 2.949,57 |
= |
294,96 |
8% over |
| 8.848,71 |
= |
707,90 |
5% over |
| 12.478,96 |
= |
623,95 |
| 27.226,81 |
= |
2.069,24 |
NB; deze kosten worden ij een succesvolle incasso door de debiteur betaald! U draagt
die kosten uiteindelijk dus niet zelf!
In dit verband wordt onder geïncasseerd bedrag mede verstaan de na aanmaning door ons
kantoor aan de opdrachtgever betaalde gelden.
Indien de opdrachtgever goede algemene voorwaarden hanteert, dan kan het honorarium
volgens voormeld tarief tezamen met de hoofdsom worden ingevorderd, ook in geval van een
procedure.
De incassokosten kunnen dan geheel worden bestreden uit hetgeen debiteur extra moet
betalen ter zake 'buitengerechtelijke incassokosten". Ook kan dan vertragingsrente
worden geclaimd, vervallen tot aan het tijdstip van onze ingebrekestelling.
De overige kosten worden te allen tijde aan de opdrachtgever, voor elke zaak apart, in rekening gebracht.
Deze post bestaat allereerst uit een bedrag voor bureaukosten (dossieraanleg, porti, telefoon, e.d.). Thans is dit bedrag vastgesteld op Fl 100,- per zaak, excl btw.
Uiteraard worden pas rechtsmaatregelen genomen na overleg met de opdrachtgever. Hierbij
komt ook het kostenaspect aan de orde.
Ingeval de te verwachten kosten dit rechtvaardigen zullen wij een voorschotbedrag in
rekening brengen.
Uiteraard informeren wij opdrachtgever regelmatig omtrent het kostenverloop.
Bij een toewijzend vonnis zijn deze kosten voor de opdrachtgever weer volledig
verhaalbaar middels de proceskostenveroordeling.
Dit geldt echter niet bij betaling na een faillissementsaanvraag.
Voor wat betreft de financiële afwikkeling dient een onderscheid te worden gemaakt tussen
afrekening ineens dan wel middels tussentijdse deelafrekeningen over vaste periode; dit
laatste systeem geldt ingeval met debiteur een betalingsregeling is overeengekomen.
Alle gelden ten behoeve van opdrachtgever worden door ons kantoor ontvangen c.q.
gestort op een girorekening, welke specifiek bestemd is voor het onderbrengen van deze
gelden, de reeds genoemde "derdenrekening".
Op deze rekening staande gelden blijven daar geplaatst totdat zij aan de rechthebbende
opdrachtgever worden uitbetaald.
Bij de eerste deelafrekening zal in ieder geval eenmalig de 55,- inzake bureaukosten in rekening worden gebracht, terwijl bij iedere (deel)afrekening honorarium wordt berekend voor zoveel ten behoeve van opdrachtgever gelden zijn geïncasseerd, benevens overige verdere uitgaven die wij ten behoeve van de incasso hebben gedaan. Op basis van bovenstaande regeling zij uiteraard tussenliggende varianten mogelijk, zulks in onderling overleg te bespreken.
Voor meer informatie en voor het direct incasseren van vorderingen, bel 035 531 88 80. U wordt direct geholpen door onze medewerkers.
Naast deze uitgave zijn ook de volgende brochures beschikbaar: